Arbodienstverlening
U hebt als werkgever er alle belang bij dat uw medewerkers dagelijks
gezond aan de slag gaan en kunnen. Een gezonde basis zorgt immers
voor meer werkplezier, betere prestaties en daardoor minder
ziekteverzuim. Verzuim en problemen op het gebeid van
arbeidsomstandigheden hebben flinke consequenties in de vorm van
bijvoorbeeld stagnatie van de bedrijfsprocessen, kosten voor inhuur
van vervangend personeel en verzuimkosten. Er valt dus veel te
beperken of liever nog, te voorkomen. Ons motto is dan ook: “je
hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!”
Bedrijven hebben keuzevrijheid bij de aanpak van de
arbeidsomstandigheden en de verzuimbegeleiding. De vroegere
verplichte aansluiting bij een arbodienst is sinds 1 juli 2005
verdwenen. U als werkgever mag uw arbodienstverlening en arbozorg
zelf op een adequate wijze organiseren passend bij en in uw
onderneming. Maar wel in overleg met OR of (een)
personeelsvertegenwoordiging.
U hebt de keuze uit drie mogelijkheden arbodienstverlening: de
maatwerkregeling, de
standaardregeling
of het
regionale pakket.
In de maatwerkregeling richt de werkgever (de deskundige
ondersteuning) bij arbo- en verzuimbeleid naar eigen inzicht in. De
preventie moet intern ingericht worden en er moet een zogenaamde
preventiemedewerker worden aangewezen of aangesteld. Voor het
bijstaan bij de uitvoering van een RI & E moet één van de vier
kerndeskundigen ingeschakeld worden. Dat kan een bedrijfsarts, een
veiligheidskundige, een arbeidshygiënist of een arbeid- &
organisatiedeskundige zijn.
Er moet een contract worden afgesloten
met een bedrijfsarts, die ingeschakeld wordt bij de
verzuimbegeleiding, activiteiten onderneemt in het kader van de Wet
Verbetering Poortwachter (probleemanalyse, advisering plan van
aanpak e.d.), het voeren van een arbeidsomstandighedenspreekuur en
het Preventief Medisch Onderzoek (PMO).
Het principe van de maatwerkregeling mag alleen gebruikt worden in
en na overeenstemming met de Ondernemingsraad (OR) of de
Personeelsvertegenwoordiging (PVT). Ook kunnen afspraken in de CAO
gelden omtrent arbodienstverlening.
In feite verandert er in de standaardregeling niet zo gek veel. Zo
is een contract met de arbodienst verplicht, dezelfde waar al een
contract mee is of wordt voor een andere dienst gekozen. Op deze
manier wordt voldaan aan de verplichting van het inschakelen van een
bedrijfsarts en de eventuele inzet van andere arbo-deskundigen
binnen de arbodienstverlening. Het
Preventief Medisch Onderzoek en het Arbeidsomstandighedenspreekuur
worden door de betreffende arbodienst aangeboden. Wel geldt ook hier
dat de preventietaken in eigen beheer moeten worden uitgevoerd en er
dus een preventiemedewerker aangewezen of aangesteld moet zijn.
Wat moet van de wetgever?
Wel zijn er een aantal spelregels en moet de werkgever een arbo- en
verzuimbeleid voeren op grond van de wet. Samengevat komt dit op het
volgende neer:
-
Aanwezigheid van een actuele Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI
& E). Toetsing, advisering bij het uitvoeren van een RI & E en
bijbehorend Plan van Aanpak. Zwaarte en intentie hangt af van de
omvang van de organisatie en de aanwezigheid van een erkende branche
RI & E
-
Verzuimbegeleiding: verplichte inschakeling bedrijfsarts
-
De mogelijkheid bieden aan de medewerkers van een Preventief
Medisch Onderzoek (PMO, voorheen PAGO) onder auspiciën van een
bedrijfsarts
-
De aanwezigheid van een preventiemedewerker
-
Aanstellingskeuring (indien dit is toegestaan)
Neem vrijblijvend contact
op en informeer naar de mogelijkheden voor arbodienstverlening voor uw bedrijf.
|